NetConsult logo

Sociala plattformar som sökmotorer

Alma Gustafsson
Digital Marknadsförare
5 MARS, 2024
Ca 3 minuters läsning

Ska du boka en resa eller köpa ett par nya sneakers? För några år sedan skulle du förmodligen sökt dig runt via Google, eller liknande. Men idag så vänder sig många, framförallt de yngre generationerna, sig till TikTok för reseinspiration, Instagram och Facebook för restaurang- och shoppingtips, samt LinkedIn för jobbsökning. Detta för att utforska sina alternativ och se vad som är trendigt på marknaden. Därför är dessa plattformar inte bara en plats för att se vad folk äter till lunch utan också verktyg som fungerar som sökmotorer, något som gynnar företagen när det handlar om att nå ut till sin målgrupp med sina produkter eller tjänster. I denna artikel tittar vi närmare på de fyra viktigaste stegen som hjälper dig att implementera sociala plattformar i din SEO-strategi. 

1. Optimera för sökbarhetens skull 

Precis som med den traditionella sökmotoroptimeringen (SEO) gäller det att ständigt optimera din närvaro på sociala plattformar för att öka synligheten. Hur gör du då detta? Jo, håll dig uppdaterad gällande de nya trenderna på marknaden, när du vet vad som är aktuellt hos din målgrupp kan du lättare avgöra vilken typ av innehåll, taggar och nyckelord som gör din content till en bidragande faktor för att nå dina affärsmål. Användningen av relevant innehåll gör det lättare för målgruppen att hitta dig och det du erbjuder, och det är förstås det vi strävar efter. Så optimera, optimera och sluta inte att optimera. Detta ger dig möjligheten att fortsätta utvecklas tillsammans med din marknad. 

2. Håll din profil uppdaterad 

Tänk på dina sociala plattformar som ditt visitkort, det är viktigt att informationen är korrekt, komplett och ständigt uppdaterad. En känsla av gammalt och dammigt gillar varken målgruppen eller algoritmerna. När du kontinuerligt uppdaterar din profil med relevant information om ditt företag, produkter och tjänster ökar du nämligen både synligheten och dina chanser till att ranka högre i plattformens algoritmer. Sedan blir den välskrivna och informativa profilen nyckeln till att låta din profil fortsätta arbeta för dig dygnet runt.  

3. Låt innehållet vara engagerande 

Vi har pratat om att ditt innehåll bör matcha vad marknaden gillar, alltså trender. Men vi får inte glömma att innehållet även måste vara engagerande. Engagemang genererar nämligen interaktion. Mer interaktion leder till ännu mer interaktion, vilket ger dig en större chans att synas högre i flödet på de sociala plattformarna, alltså en bra sökmotoroptimering. Variera ditt innehåll genom olika format som bilder, video och text, detta för att fånga användarnas uppmärksamhet och öka din synlighet. 

4. Bygg konversation och uppmuntra till dialog 

Sociala plattformar handlar mycket om strategiskt innehåll, men man får inte glömma att det också är en plats för samtal och interaktion, och det är ett smart drag att nyttja detta. Genom att vara aktiv och engagerad kan du bygga relationer med din målgrupp, vilket också ökar din synlighet. Detta gör du genom att svara på kommentarer, arrangera frågestunder och dela användargenererat innehåll.

Så till sist 

Genom att använda dessa strategier för sociala medier kan du maximera din synlighet, nå ut till en större publik och skapa en starkare och mer engagerad följarskara. Så varför vänta? Ta steget och börja utnyttja potentialen hos sociala plattformar som sökmotorer redan idag!

Alma Gustafsson

Digital Marknadsförare

Alma jobbar som digital marknadsförare på NetConsult AB och brinner för den digitala marknadsföringen och hur rätt marknadsstrategier förändrar affärsvärlden. Med digital marknadsföring är the sky the limit och möjligheterna oändliga!