European Accessibility Act 2025 & WCAG 2.2
Halka inte efter i arbete med digital tillgänglighet. Januari 2025 inträder en ny lag som ställer krav på digitala tjänster, produkter och upplevelser!
Vad är WCAG?
WCAG, eller Web Content Accessibility Guidelines, är en samling riktlinjer som syftar till att göra digitala produkter, tjänster och upplevelser mer tillgängliga för personer med funktionsnedsättningar. Riktlinjerna är uppdelade i 4 olika pelare perceivable(uppfattbar), operable(hanterbar), understandable(förståelig) och robust(robust)
Dessa kriterier är uppdelade i tre nivåer – A, AA och AAA – där varje nivå representerar en grad av tillgänglighet:
Nivå A: Den mest grundläggande nivån.
Nivå AA: Den mer avancerade nivån, som täcker ett bredare spektrum av problem.
Nivå AAA: Den högsta tillgänglighetsnivån, som är “svårast” att uppnå. Denna nivå ligger inte med som ett krav i WCAG 2.2 som är den del av kriterier man måste uppnå för att följa lagen.
Vilka påverkar det?
Individer med funktionsnedsättningar: De får bättre tillgång till innehåll, vilket inkluderar personer med synnedsättningar, hörselnedsättningar, motoriska funktionsnedsättningar, kognitiva funktionsnedsättningar och andra hinder som kan påverka användningen.
Webbutvecklare och designers: De behöver följa riktlinjerna för att skapa tillgängliga webbplatser, tjänster och applikationer.
Företag och organisationer: Många länder har lagar som kräver att offentliga och ibland privata webbplatser följer WCAG för att vara tillgängliga för alla användare. (I Sverige träder EAA i kraft Januari 2025)
Perceivable (Uppfattbar)
Innehåll måste presenteras på sätt som kan uppfattas av användare, oavsett deras funktionsnedsättningar. Detta innebär att användare måste kunna se och höra innehållet.
Operable (Hanterbar)
Användargränssnitt och navigering måste vara användbara. Detta betyder att användare måste kunna interagera med och navigera genom innehållet, även om de använder alternativa hjälpmedel.
Understandable (Förståelig)
Information och användargränssnittet måste vara förståeliga. Användare bör kunna förstå innehållet och hur man navigerar och interagerar med webbplatsen.
Robust (Robust)
Innehåll måste vara robust nog att kunna tolkas av en bred mängd användaragenter, inklusive hjälpmedel och andra teknologier. Innehållet bör fortsätta vara tillgängligt i takt med att teknologier utvecklas.
Det behöver inte vara så komplicerat
Accessibility Audit
Genom research och kundundersökningar samlas data som analyseras och konkretiseras till tydliga insikter om produkten eller tjänsten. Resultaten presenteras och överlämnas i en workshop med en tillhörande presentation.
Leverabel: Presentation, Rapport
Tidsåtgång: 2-4 veckor
UX Audit
Genom en grundlig granskning och analys av användarupplevelsen identifieras styrkor och svagheter i produktens design och funktionalitet. Resultaten presenteras med konkreta rekommendationer för förbättringar i en workshop.
Leverabel: Rapport, Konkreta actionpunkter
Tidsåtgång: 2-4 veckor
Prata vidare?
Osäker på var ni ska börja? Kontakta oss så diskuterar vi hur vi bäst kommer igång med ert tillgänglighetarbete.