NetConsult logo

Hur CPQ förenklar försäljningsprocessen

Patrik Jensen
CGO, Chief Growth Officer
6 SEP, 2024
Ca 4 minuters läsning

Efter att ha arbetat med olika typer av försäljningsprocesser, där allt från komplex produktkonfiguration till prissättning varit i fokus, har jag sett hur CPQ (Configure, Price, Quote) kan göra stor skillnad. CPQ gör det möjligt att leverera offerter som möter kundens exakta behov, snabbt och korrekt. Att kunna erbjuda denna precision ger ett professionellt intryck samtidigt som det ökar effektiviteten på ett sätt som direkt påverkar säljare, kunder men framförallt också framförallt företaget som helhet.

Har du inte läst min tidigare artikel, Vad är CPQ?, så gör det innan om du vill ha lite mer bakgrund till vad produktkonfiguratorer som detta innebär.

Strategiska fördelar med CPQ

Höjer kvaliteten i offertprocessen

Att kunna skapa korrekta, snabba och detaljerade offerter är något som alla vill göra. Det kan vara skillnaden mellan att vinna och förlora en affär. Alla gör det här idag, men det tar ofta lång tid och risken för fel är stor. Ofta handlar det om att räkna ut priserna genom en komplicerad Excel som ska överföras till en Excel-mall.

En CPQ fungerar som både produktkonfigurator och prisberäkningsverktyg, vilket minimerar misstag i offertprocessen. Från ett affärsperspektiv är detta ovärderligt men också från säljarnas perspektiv, eftersom att de får fokusera på det som de faktiskt är bra på. Detta innebär att vi kan leverera ett resultat som motsvarar kundens förväntningar varje gång, och på ett effektivt och strukturerat sätt.

Minskar risken för fel

Risken för manuella fel i prissättning och produktval är något vi alla har erfarenhet av. Det är frustrerande både för säljare och kund när en offert inte stämmer överens med vad som diskuteras eller att en del saknas eller prissatts fel i en avancerad konfiguration. CPQ tar bort denna osäkerhet. Genom automatisering och fördefinierade regler kan vi skapa offerter som är korrekta och konsekventa. Detta skapar en trygghet både för oss och för kunden.

Skalbarhet och effektivitet

När säljteamet har ett offertverktyg som CPQ till sin hjälp, öppnas dörren för att hantera fler och mer komplexa affärer utan att tumma på kvaliteten. Istället för att fokusera på administration kan säljarna ägna sig åt strategiska kunddialoger. En CPQ är i praktiken ett stöd som ger säljarna mer tid och möjligheter att utveckla affärerna, vilket gynnar hela verksamheten.

Fördelar för säljarna

Det finns en annan sida av CPQ som jag tycker är viktig – den effekt det har på säljarens dagliga arbete:

Underlättar onboarding

Nya säljare behöver inte längre vara experter på varje produkt och dess specifika konfigurationer från dag ett utan blir guidade så att man faktiskt inte göra konfigurationer som inte går att leverera. CPQ hjälper dem att snabbt komma igång genom att guida dem i produktval och prissättning. Det gör att de snabbare blir produktiva och känner sig trygga i processen, vilket minskar osäkerheten i kundmötet.

Minskar behovet av dubbelkontroller

Genom att använda en produktkonfigurator och ett prisberäkningsverktyg minskar risken för felaktigheter i produktval och pris. Jag har märkt att detta är en stor avlastning för säljarna, eftersom de vet att systemet hjälper dem att välja rätt komponenter och priser utan omfattande produktkunskap.

Snabbare skapande av offerter

För säljare innebär en CPQ att de inte behöver lägga tid på att manuellt sammanställa och granska offerter. En offert kan snabbt anpassas och skickas iväg, vilket gör att säljaren kan lägga mer tid på att bygga relationer och identifiera nya affärsmöjligheter. Jag har sett hur denna effektivisering kan göra skillnad i säljarens vardag och ge en känsla av kontroll och frihet.

Kundupplevelsen blir central

En annan insikt är hur CPQ kan göra försäljningsprocessen mer kundcentrerad. När man tagit det så långt att kunden själv kan anpassa sina val genom en produktkonfigurator blir hela upplevelsen mer personlig och engagerande. Att visa kunden att de kan påverka produkten utifrån sina egna behov ger ett positivt intryck som ofta leder till en bättre relation och ett förtroende för vårt erbjudande. Transparens och flexibilitet i prissättningen stärker kundens upplevelse, vilket i sin tur skapar mer långsiktiga affärsrelationer.

Avslutande tankar

För mig är CPQ mer än bara ett offertverktyg utan man ska mer ser det som en strategi för att leverera kundvärde och stödja säljarna i sitt dagliga arbete. Genom att säkerställa en hög kvalitet på offerterna, eliminera onödiga risker och skapa en bättre kundupplevelse blir CPQ ett verktyg som är värdefullt för hela verksamheten.

När alla delar av säljprocessen fungerar smidigare och mer effektivt kan vi lägga mer tid och fokus på det som verkligen spelar roll – att bygga relationer och skapa värde för kunden.

Patrik Jensen

CGO, Chief Growth Officer

Patrik Jensen är Chief Growth Officer på NetConsult AB, specialiserad på digitala tillväxtstrategier inom B2B. Med expertis inom e-handel, compliance och kundupplevelse, spelar Patrik en nyckelroll i att stärka företagets marknadsposition genom att optimera kunders digitala processer.