NetConsult logo

3 verkliga exempel där UX-Design varit en grundsten för framgång

Oskar Sjöberg
UX-designer
31 OKT, 2024
Ca 4 minuters läsning

I denna artikel fördjupar vi oss i tre verkliga exempel där UX-design och dess processer har varit avgörande för framgång – och där effekterna tydligt har kunnat mätas. Vi rekommenderar även att läsa vår tidigare artikel om mätbarhet, där vi utforskar ämnet närmare. Genom att läsa om dessa tre konkreta fall hoppas vi att du kan sätta dem i relation till dina egna erfarenheter och utmaningar, och kanske få nya insikter om hur mätbar UX-design kan skapa värde i ditt arbete.

The $300m button

Ett enkelt formulär med två fält, två knappar och en länk hindrade kunder från att genomföra köp på en stor e-handelsplattform. Detta “kostade” företaget 300 miljoner dollar årligen, utan att de som designat lösningen ens var medvetna om problemet.

Formuläret, som används för inloggning, dök upp efter att kunder lagt varor i varukorgen men innan de kunde betala. Teamet trodde att det skulle göra flödet enklare för återkommande kunder, men förstagångsköpare blev frustrerade över att behöva registrera sig. Många ansåg att registrering bara var ett sätt att samla deras information.

Även återkommande kunder stötte på problem då många inte kom ihåg sina inloggningsuppgifter, vilket ledde till misslyckade försök att logga in. En analys på detta visade att 45 % av kunderna hade flera konton, och 160 000 lösenord begärdes varje dag, varav 75 % aldrig fullföljde köpet efter att de återställt lösenordet.

Lösningen? De ersatte registreringsknappen med en "Continue"-knapp som sa att man inte behövde ett konto för att handla. Resultatet blev en ökning av försäljningen med 45 %, vilket genererade ytterligare 300 miljoner dollar under det första året.

Nedan ser vi en illustration på hur formulären kan ha sett ut, vänster bild visar på hur det såg ut före ändringar.

Hur HubSpot förädlade användarupplevelsen genom användbarhetstester

När HubSpot arbetade med att omdesigna sin kundsida upptäckte teamet en ny trend i datan. De såg att krävande processer för användarna saktade ner försäljnings- och supportflödena. För att analysera detta vidare började de med att mäta kundnöjdhet(CSAT och NPS) samt genomföra användartester.

Genom att testa cirka 40 aktiviteter på kundens tidslinje identifierades stora problem såsom respons och begränsad funktionalitet. Något som ledde till en 11 % nedgång i användare. De mätte även den tid det tog för att svara på ett e-postmeddelande som i genomsnitt låg på 8 minuter.

För att reducera denna tid genomförde HubSpot experiment och förbättringar baserat på användarfeedback. Onödiga utrymmen och information togs bort vilket förbättrade laddningstiden och förenklade navigeringen på kundsidan. Detta bidrog också till en förbättrad produktivitet för säljare och stödteam som istället kunde fokusera på andra aktiviteter.

När man tittade på siffror kopplat till dessa förbättringar räknade bolaget med en ökning i omsättning på dryga 33%.

Hur IBMs ramverk och design thinking skapar starka grunder och förutsättningar för framgång

IBMs användning av design thinking genererade en avkastning på över 300 %. Forrester Consulting genomförde en studie för att utvärdera den ekonomiska effekten av IBMs design thinking, där data samlades in från intervjuer med fyra IBM-kunder och en enkät med 60 chefer. Studien visade en treårig ekonomisk nytta på 48,4 miljoner dollar jämfört med kostnader på 12 miljoner, vilket gav ett netto-nuvärde på 36,3 miljoner och en ROI på 301 %.

IBMs ramverk bidrog till snabbare genomförande av projekt, högre lönsamhet och effektivare processer. Detta resulterade i några av följande aspekter.

  • Projektteamet sparade 20,6 miljoner dollar genom att fördubbla hastigheten på både design och genomförande.

  • Tidsåtgång för design och samordning minskade med 75 %.

  • Minska antalet designfel med 50 % och snabbare lanseringar ökade lönsamheten.

  • Processförbättringar ledde till kostnadsbesparingar på 9,2 miljoner dollar.

Studien lyfter fram hur design thinking hjälpte organisationer att fokusera på lönsamma projekt, minska risken för misslyckade investeringar och förbättra användarnöjdheten.

Sammanfattning

Jag hoppas att vi nu har kunnat tydliggöra hur värdefullt arbetet med UX-design är. Det är avgörande att vi som företag inte bara förstår hur vi mäter framgång inom UX utan också hur vi kommunicerar dess värde till beslutsfattare, så att vi kan fortsätta driva detta viktiga arbete framåt. Det handlar inte bara om affärsnytta – utan om att skapa meningsfulla och effektiva upplevelser för alla användare som interagerar med era tjänster och produkter.

Hur säkerställer ni att era insatser verkligen gör skillnad för både ert företag och era användare?

Hör av dig till mig på [email protected], hoppas att vi hörs!

Oskar Sjöberg

UX-designer

UX-Designer som brinner för problemlösning, användarupplevelse och dataanalys, som vill grotta ner sig i rådata för att kunna omvandla insikter kring trender, användarbeteenden och mönster till konkreta och värdeskapande åtgärder. Det som gör detta fält så intressant och spännande är att vi alla är människor med olika erfarenheter, bakgrund, fysiska & mentala tillstånd, preferenser och så mycket mer som påverkar ens upplevelse. Oavsett om det är en digital tjänst, en fysisk produkt eller en upplevelse.