Den erfarne veteranen (Hotjar, 2014) mot den gigantiska nykomlingen (Microsoft Clarity 2020) - vilken ska man välja och vilken passar er verksamhet bäst? För att få svar på denna fråga behöver man först förstå vad en heatmap faktiskt är och vad dessa två produkter erbjuder i form av tjänster.
Vad innebär spårning så som heatmaps och session recordings?
En värmekarta (heatmap) är en visualiseringsteknik för att tillgängliggöra data och information. Inom webb är det vanligast att man visualiserar användares beteenden på en webbplats eller annan digital tjänst. Det innebär att man t.ex. följer:
Vad användare klickar på
Var användare stannar upp
Vad användare fokuserar på med muspekaren
Detta är ett väldigt effektivt sätt för att studera mönster, beteenden och trender. Detta blir allt viktigare i en vardag där användarens upplevelse är avgörande för datapunkter som till exempel konverteringar, antal klick och anmälningar till nyhetsbrev.
Session recordings är inspelade upplevelser era användare har på webbplatsen, alltså från vad man för datormusen till, vad man klickar på, vart man scrollar ner till samt vart man stannar och även när man lämnar sidan. Dessa två verktyg är fantastiska i det analytiska arbetet för att lära känna sina användares beteenden samt också för att kunna se vilka typer av trender som rör sig.
Utöver att mäta positiva trender är detta också ett utmärkt verktyg för att lokalisera och konkretisera problem som användare stöter på. Det kan till exempel vara beteenden där användaren inte lyckas hitta information eller innehåll, att användaren väljer att lämna tjänsten efter en viss interaktion osv.
Detta kategoriseras på ett sätt som ofta gör det enkelt för oss som analyserar denna data att särskilja positiva interaktioner och negativa interaktioner. Något som hjälper oss att spendera rätt tid på rätt saker, oavsett om målet är att öka konverteringsgraden eller förbättra kundangagemanget för en specifik tjänst eller produkt.
Nedan ser vi en illustration på hur det i praktiken kan se ut när en användare rör sig på en webbplats. Nyanser och intensitet avgör hur mycket tid eller hur ofta en användare återkommit till det specifika innehållet. Där färgen röd representerar det varmaste och alltså källan man som användare spenderat mest tid på.
Vad är det som skiljer sig mellan Hotjar och Microsoft Clarity?
Beroende på vilka mål, behov och kapacitet ni sitter på ser vi där en fördelning mellan de två. Har man som bolag t.ex. ett större produktutbud eller större närvaro digitalt kommer detta också att kräva ett större antal inspelningar för att kunna analysera hela tjänsten/produkten.
Prissättning
Hotjar erbjuder 4st olika paket som kommer med en viss prislapp, i respektive paket inkluderas fler och fler funktioner desto längre upp i skaran man tittar. Från freemium till enterprise-lösningar. Något som kan vara en begränsande faktor i dessa paket är antalet inspelningar per dag, det sträcker sig från 35 dagliga inspelningar i gratisvarianten till 500 dagliga inspelningar i de dyraste paketen. Prissättning för Hotjar
Microsoft Clarity har inte några betalpaket utan erbjuder sitt fulla utbud gratis utan några restriktioner på antal inspelningar. Microsoft Clarity
Installation & Integration
Förutsättningarna för att komma igång med något av dessa verktyg är jämlikt det andra, man kan via båda produkterna antingen installera det genom att implementera en spårningskod i koden (genom headern) eller installera spårningskoden genom ett plugin/tillägg för en rad olika CMS:er (Content management system) som t.ex. Wordpress, Shopify, Webflow, Google Tag Manager m.fl.
Integrationsmöjligheterna mellan Hotjar/Microsoft Clarity och andra tjänster ser dock lite annorlunda ut där Hotjar har ett betydligt större utbud på möjliga integrationer (Tillgången till dessa integrationer beror på prismodell och val av paket), de tillhandahåller även sitt egna API (Application program interface) för egna integrationer. Medan Microsoft Clarity i dagsläget endast stödjer integration med Google Analytics.
Anledningen till att man skulle vilja integrera denna typ av spårning med andra tjänster är möjligheterna till relationer mellan datapunkter man kan skapa. Detta ger inte bara en fördjupad kunskap i användarbeteenden utan möjliggör en mer granulär spårningsdata när du till exempel jämför inspelade beteenden med en otroligt bred kvantitativ statistik som Google Analytics handhar.
Vad för funktioner har produkterna?
Hotjar:
Hotjar erbjuder klick-, rörelse- och scroll-heatmaps. Detta gör det möjligt att se var användare klickar, hur de rör musen över sidan och hur långt ner de scrollar.
Heatmaps kan segmenteras baserat på olika enheter (desktop, tablet, mobil), och användarna kan filtrera efter tidsperioder eller specifika beteenden.
Heatmaps är väldigt visuellt detaljerade och anpassningsbara.
Har möjlighet till feedback- och enkätverktyg, där användarna kan dela med sig av sina upplevelser direkt från webbplatsen.
Flertalet integrationer med olika tredjepartstjänster.
Microsoft Clarity:
Clarity erbjuder också klick- och scroll-heatmaps, men den saknar musrörelse-heatmaps.
En unik funktion i Clarity är “dead clicks” och “rage clicks”-visualiseringar, vilket gör det möjligt att se var användare klickar repetitivt utan att något händer, vilket kan indikera frustration.
Claritys heatmaps uppdateras i realtid och är inte begränsade till ett visst antal inspelningar som i Hotjar.
Session recordings där man följer användaren i sin upplevelse på webbplatsen.
En funktion som sticker ut är möjligheten att identifiera JavaScript-fel och sidfel som påverkar användarupplevelsen.
Ett något enklare gränssnitt, men erbjuder ändå kraftfulla insikter, särskilt för stora volymer av trafik.
Integration med Google analytics.
Datasäkerhet och sekretess
Båda verktygen tar hänsyn till integritetsfrågor men skiljer sig åt i implementeringen.
Hotjar:
Följer strikt GDPR och erbjuder funktioner som anonymisering av IP-adresser samt möjligheten att exkludera känslig data.
Microsoft Clarity:
GDPR & CCPA-kompatibelt och anonymiserar data, men det ger mindre finjusterad kontroll över databehandlingen jämfört med Hotjar.
Vi rekommenderar
Testa både Hotjar och Microsoft Clarity men försök att konkretisera vad ert mål med spårning är, det är förmodligen den faktor som kommer att avgöra valet av tjänst. Vill ni ha detaljerade inspelningar och möjlighet till feedback på en något mindre skalbar lösning (Där man är begränsad till ett antal inspelningar per dag). Eller har ni ett stort antal dagliga användare där ni behöver processa, segmentera och analysera stora volymer data.
I slutändan är det inte produkten som bestämmer behovet utan det är ert behov som skall kunna tillfredsställas av rätt produkt eller tjänst.
Är ni nyfikna på att höra hur vi använder dessa typer av tjänster och vad detta skulle kunna möjliggöra för er? Kontakta då någon av mina kollegor för att boka ett kostnadsfritt möte med oss.