NetConsult logo

B2B: Digitala handeln växer

Patrik Jensen
CGO, Chief Growth Officer
22 APR, 2024
Ca 3 minuters läsning

Litium har i flera år publicerat insikter om den digitala handeln inom B2B-marknaden. I år är det den åttonde upplagan och personligen tycker jag att detta är otroligt intressant, om än otroligt mastig, läsning.

71% tror på fortsatt tillväxt

71% av B2B-företagen som använder digitala kanaler förväntar sig fortsatt tillväxt i onlineförsäljning under de kommande tre åren. Större företag är ännu mer optimistiska där 81% av företag som omsätter över €50 miljoner förväntar sig fortsatt tillväxt.

Nöjdare kunder ger ökad försäljning

Drivkrafter för digital försäljning har förändrats över tid. Tidigare var det internt fokus för att förenkla administrationen, men nu är kundservice och nyförsäljning de främsta drivkrafterna.

Dom flesta ser att de investeringarna man har gjort i sina digitala kanaler resulterar i att kunderna blir nöjdare (15%) och att man även ökar nykundsförsäljningen (13%)

Cybersäkerhet

Investeringar i cybersäkerhet är avgörande då endast 51% av B2B-företagen känner sig säkra på sina system för att hantera säkerhetsrisker, vilket indikerar att det finns ett stort behov av förbättringar. Framförallt är det mindre företag som inte har processer och verktyg på plats för att kunna hantera detta.

Ingen rapport utan AI

Såklart att vi måste få in lite AI i en rapport 2024. Som det ser ut så är det 15% som redan idag använder AI för att förbättra sin digitala försäljning och kundupplevelse men det mest intressanta är att 21% planerar att göra det.

Däremot är det hela 56% som idag inte har några planer på att göra det över huvud taget, vilket gör att det finns en otrolig uppsida att implementera förutsatt att man hittar ett vettigt use-case.

Tittar man på grupperna som har, eller har för avsikt, att implementera AI så är det framförallt följande användningsområden man ser:

  • Marknadsföring: Användning av AI för att skapa, översätta och optimera innehåll för SEO, inklusive produktbeskrivningar, webbtexter, inlägg på sociala medier och andra marknadsföringsmaterial.

  • Datainsamling och analys: AI används som ett verktyg för att analysera kundsegment, beteenden och deras preferenser. AI används även för avancerad analys av marknadsföringskampanjer samt trend- och konkurrentanalys.

  • Kundsupport/chattbotar: Användning av AI för att stödja kundinteraktioner och effektivisera kundservicearbetet genom implementering av chattbotar och virtuella assistenter.

  • Köprekommendationer/personalization: AI används för att anpassa kundinteraktionen och ge relevanta produktrekommendationer.

  • Säljsupport: AI används för att stödja säljinsatser genom integration med CRM, stöd för leads-generering, prissättningsrelevans och exakt prognos.

Ta del av rapporten

Ladda ner rapporten här som finns tillgänglig på engelska (https://www.litium.se/b2b-rapport)

Slutsats

Utifrån rapporten tycker jag att vi kan se en positiv trend inom B2B. Den digitala mognadsgraden växer och fler och fler erbjuder någon typ av ehandelslösning till sina kunder. Man ser att det finns en stor möjlighet för de företag som är nyfikna och vågar satsa på AI, till rätt användningsområde.

Har du några egna tankar och idéer, eller vill prata vidare om detta, så tveka inte att skicka ett meddelande till mig på LinkedIn eller mail.

Patrik Jensen

CGO, Chief Growth Officer

Patrik Jensen är Chief Growth Officer på NetConsult AB, specialiserad på digitala tillväxtstrategier inom B2B. Med expertis inom e-handel, compliance och kundupplevelse, spelar Patrik en nyckelroll i att stärka företagets marknadsposition genom att optimera kunders digitala processer.