Vi kommer i denna artikelserie att diskutera det högaktuella ämnet “digital tillgänglighet” och mer specifikt kring European Accessibility Act 2025 som är runt hörnet (Detta blir svensk lag i Januari 2025). Vi kommer att ge en introduktion till digital tillgänglighet samt varför det är viktigt, följt av vad lagen innebär i praktiken och vad man som bolag bör tänka på.
Vad är digital tillgänglighet?
Tillgänglighet som ofta även kallas för "Accessibility" handlar om att göra upplevelser så enkla att använda som möjligt för alla, även de som har vissa svårigheter eller funktionshinder. Det man ofta tänker på initialt kanske är handikapptoaletter, ramper för rullstolsburna, punktskrift, glasögon, hörapparater. Listan är lång för de hjälpmedel som vi som samhälle under en längre tid utvecklat. Digital tillgänglighet har egentligen funnits sedan internets start men det är under de senaste 5-6 åren som det faktiskt fått stöttning av EU med diverse lagförslag och riktlinjer som sedan lett till faktiska lagar.
Målet med dessa lagar är att alla människor ska kunna ta del av information och använda digitala tjänster oavsett deras förmågor. Internet skall vara en plats för alla oavsett funktionsförmåga hos individen, framförallt i en tid där en stor del av fysiska tjänster konverteras till det digitala rummet.
Utbudet på digitala hjälpmedel är något som förändras konstant och förbättras för varje iteration, dessa kan variera från att göra texten större, läsa upp text & bilder, ge stöd för olika typer av koncentrationssvårigheter och tangentbordsnavigering. Även här börjar listan bli lång med vilka hjälpmedel man kan erbjuda sina användare.
För att kunna utvärdera hur man ligger till i sin egen resa kopplat till digital tillgänglighet så finns det många olika test och utvärderingar man själv kan göra, ta del av hela listan här.
Varför är digital tillgänglighet viktigt?
Enligt WHO har 16% av världens befolkning någon form av funktionsnedsättning, det är 1 på 6 av oss som är påverkade. Dessa nedsättningar varierar så klart men det bevisar att detta ämne är så viktigt och varför det införs lagar och riktlinjer för att skapa ett internet för alla.
Vill man se detta från ett affärsperspektiv så kan det innebära att man potentiellt går miste om en hel kundgrupp. För personer med funktionsnedsättningar blir upplevelsen och de hjälpmedel som finns tillgängliga för dem vitala. Skulle man inte kunna erbjuda en hanterlig upplevelse för denna kundgrupp kan de inte ta del av tjänsten eller produkten och då naturligt leta sig vidare efter en som kan möta deras behov och förväntningar.
Detta var den första delen i vår artikelserie om digital tillgänglighet. Intresserad av att lära dig mer eller få en tidigare inblick i hur detta kan påverka er? Kontakta mig eller någon av mina kollegor här!