NetConsult logo

Är du redo för att reparera världen?

Fredrik Sandberg
Head of Product Owners
2 OKT, 2024
Ca 4 minuters läsning

Right To Repair Act har under året klubbats igenom av EU-parlamentet. Detta gör säkerligen miljön en tjänst, men även innebär att kraven på e-handlare ökar avseende möjligheter till reparation, reservdelar, instruktioner och manualer, miljöinformation och garantier. Tidpunkten för när handlare förväntas leva upp till direktivet ligger inte så långt bort, så det är viktigt att redan nu sätta sig in i vad som gäller.

“Consumers’ right to repair products will now become a reality. It will be easier and cheaper to repair instead of purchase new, expensive items. This is a significant achievement for Parliament and its commitment to empower consumers in the fight against climate change.”

Det låter ju ypperligt, det den tyske EU-parlamentarikern René Repasi sade efter att EU-parlamentet i våras hade klubbat Right To Repair Act, vilket gör kraven på reparationsmöjligheter till en kommande verklighet. Visst är det önskvärt att försöka styra om vår ”slit och släng”-mentalitet och ta bättre hand om vårt jordklot och dess resurser.

Men detta innebär så klart en omställning även rent praktiskt för berörda företag, och inte enbart ett förändrat mindset. Många företag kan komma att behöva hjälp med allt från processkartläggning via digitalisering av informationsmaterial till frontendutveckling.

Så vad innebär direktivet, egentligen?

Hur ser tidslinjen ut?

Som sagt, det är inte så länge till dess att direktivet är en verklighet att förhålla sig till, för inom två år ska det efterlevas.

  • 2024. EU-parlamentet klubbade direktivet i maj, men officiellt äger det giltighet sedan 30 juli 2024.

  • 2025. EU-länderna har officiellt två år på sig att anpassa sin inhemska lagstiftning till direktivet, men de flesta länder förväntas ha gjort de huvudsakliga anpassningarna under 2025.

  • 2026. Från 31 juli 2026 förväntas alla berörda aktörer (företag) inom EU vara helt kompatibla i sina verksamheter, och leva upp till direktivet.

Vilka produkter berörs?

Kort sagt alla konsumentartiklar innehållande någon form av elektronik, och med ett visst kapitalvärde:

  • Hemelektronik. Kylskåp, tvättmaskiner, diskmaskiner, kaffebryggare, dammsugare, TV, datorer, smartphones.

  • IT- & telekom-utrustning. Routers, modem, IoT-apparater.

  • Elektriska verktyg & redskap. Borrar, slipmaskiner, sågar, gräsklippare, trimmers, häcksaxar.

  • Transportmedel. Utökning från bilar till att även inkludera elcyklar, elsparkcyklar och liknande.

  • Vissa möbler. Möbler med inslag av elektronik, till exempel justerbara sängar, fåtöljer och liknande.

  • Batterier. Batteridrivna produkter rent generellt förväntas ha utbytbara batterier.

EU-parlamentet har också varit tydliga med att listan kan komma att utökas framöver, så det gäller att vara uppmärksam. Företag är nog med fördel proaktiva i sitt förhållningssätt till direktivet.

Vilka krav ställs på handlare?

”Hur svårt kan det vara att se till att en pryl blir reparerad?”, kanske det kan fresta att tänka. Här behöver man dock vara införstådd med att kraven på handlare är tämligen omfattande, om man reflekterar över vad de faktiskt innebär:

  • Reservdelar. Handlare har skyldighet att tillhandahålla reservdelar (även efter att produkten i sig slutat säljas) i upp till 10 år, beroende på produkttyp.

  • Information om reparationsmöjligheter. “Reparations-index” skall presenteras vid försäljning, och konsumenten skall ha tillgång till manualer och instruktioner.

  • Förlängd garanti. Reparation skall resultera i förlängd garanti.

  • Strategi för prissättning. Som konsument skall man kunna få sin produkt reparerad till lägre kostnad än att köpa en ny produkt.

  • Anpassning till tredje part för service. Det kommer inte att vara tillåtet att hindra tredje part från att reparera med icke-originaldelar, och manualer och instruktioner måste göras tillgängliga.

  • Utökade krav på miljömärkning. Utökade krav på miljömärkning. Som konsument skall man kunna avgöra hur produktens livslängd, miljöpåverkan och möjligheter till reparation står sig mot konkurrerande produkter.

Vad behöver du tänka på?

Ovanstående kan innebära stor påverkan på både affärsprocesser och på hur produkter och kringinformation presenteras. En snabb översyn av e-handlare visar att det är långt ifrån alla som har manualer och reparations-instruktioner tillgängliga online. Den typen av material behöver nu tillgängliggöras, och samma gäller information om hur reparationsmöjligheterna ser ut för en produkt.

Det faktum att garantitiden skall förlängas vid reparation inom giltig garantitid, innebär också en påverkan på affärsprocesser och avtal. Det måste finnas en fungerande infrastruktur för att fånga upp, dokumentera och agera på den typen av information.

Till och med en så basal aspekt av verksamheten som policys för prissättning kan komma att påverkas, givet att det förväntas vara billigare att få sin produkt reparerad än att köpa nytt. Här gäller det då också att ha processer på plats som möjliggör tillräckligt billiga reparationer.

Kontentan är att det finns en hel del reflektioner man som handlare behöver göra, och potentiella åtgärder man behöver vidta. Och det är i skrivande stund mindre än ett kvartal kvar av 2024, så sommaren 2026 är verkligen inte särskilt långt borta…

Är du redo för att reparera världen?

Fredrik Sandberg

Head of Product Owners

Fredrik Sandberg är Head of Product Owners på NetConsult AB. Han har en lång bakgrund inom projektledning samt affärs- och IT-utveckling, primärt inom omnichannel B2C. Fredrik tycker att det är spännande att utforska och hantera både de möjligheter och utmaningar headless commerce innebär, avseende sådant som utformning av verktygsportföljen, hantering av master data, och operationell stabilitet.