Jämfört med några decennier bakåt är dagens standard att tillgodose välregisserade och enkla upplevelser istället för att lämna mer åt slumpen. Du har säkert märkt att design idag är mycket enklare i sin utformning jämfört med förr, och det har i stora drag att göra med just det ovannämnda. Man har insett att vi bara har en begränsad mängd uppmärksamhet och att den bäst används utan påträngande sidoelement eller annat brus.
För just din verksamhet innebär det att ni behöver en otrolig finess i era så kallade touchpoints. En touchpoint är en av alla möjliga kanaler i ert varumärke som era kunder eller användare kan komma i kontakt med. En potentiell kund kan starta sin resa på en av era sociala medier-kanaler (första touchpoint), för att sedan besöka er hemsida (andra touchpoint), få konfirmation på beställning via mail (tredje touchpoint) och sedan hämta ut den i butik (fjärde touchpount). Om någon av dessa touchpoints eller övergångar mellan touchpoints brister kan det påverka hela upplevelsen av varumärket negativt.
På grund av alla dessa kanaler, och förflyttningarna mellan dem, är det viktigt att varje steg är enkelt och lätt att ta till sig. Ett sätt att lösa detta är just att dra ner på antalet element, som vi ser många av dagens tjänst- och produktbolag göra. Detta gör per automatik att insatserna blir högre för varje implementerat element. Genom att satsa på UX Design och Research ökar chanserna att touchpointsen uppnår just det de var ämnade att uppnå. I grunden skapar det ett starkare varumärke och en mer sammansvetsad upplevelse för era intressenter genom alla era kanaler!