NetConsult logo

Vad är en digitalbyrå?

Patrik Jensen
CGO, Chief Growth Officer
18 NOV, 2023
Ca 4 minuters läsning

Digitalbyrå, digital byrå eller webbyrå. Vad innebär egentligen alla dessa ord och vad innebär det för en beställare vilken typ av partner som jag ska leta efter. I denna artikel ska jag förtydliga mitt synsätt på hur jag ser på dessa olika begrepp, hur vi har tagit detta och gjort vår tolkning och lite övergripande gå in på vad man kan förvänta sig.

Digitalbyrå eller Webbyrå

Efter att ha varit i den här branschen i ca 20 år så har jag sett många olika namn och dyka upp och försvinna. Mitt definition av detta är att det är två olika typer av företag som fokuserar på lite olika aspekter av den digitala närvaron, marknadsföringen och tekniken.

Webbyrå

En webbyrå fokuserar främst på webbdesign och webbutveckling. Detta innebär skapande av webbsidor, användargränssnitt (UI) design, användarupplevelse (UX) design, och ibland också innehållshantering och sökmotoroptimering (SEO). En webbyrå hjälper oftast till att bygga och förbättra företagets webbplats så att den är estetiskt tilltalande, funktionell och optimerad för att locka trafik men kompetensområdet slutar oftast här.

Digitalbyrå

En digitalbyrå eller digital byrå erbjuder en bredare uppsättning tjänster och täcker många aspekter av digital strategi och marknadsföring. Förutom UX/UI-design och utveckling kan en digitalbyrå även erbjuda tjänster såsom sökmotoroptimering (SEO), sökmotormarknadsföring (SEM), innehållsmarknadsföring, strategier inom sociala medier, e-postmarknadsföring, och mer omfattande digital strategi och rådgivning. Målet för en digitalbyrå är att inte bara förbättra webbnärvaron utan även att driva trafik, engagemang och konverteringar genom olika digitala kanaler.

Jag vill även säga att jag tycker att en digitalbyrå ska gå bredare än så. Enligt mig är en webbsida, kundportal eller e-handel enbart ett verktyg för att uppnå ett mål man har i kundresan. Som en digitalbyrå är det viktigt att förstå både vår kund men också deras kunder för att veta var man ska fokusera för att uppnå sina mål.

Sammanfattningsvis är skillnaden mellan en digitalbyrå och en webbyrå främst omfattningen av tjänster. En webbyrå fokuserar på själva webbplatsen medan en digitalbyrå ser till ett större mål.

10 år senare

Enda sen vi startade NetConsult. för nu över 10 år sedan, har vi haft ett fokus på att skapa ett högt affärsvärde. Från början skapade det här en del utmaningar för oss genom att vi ifrågasatte, ville förstå och såg till en större bild, där kunderna ibland enbart ville ha något utvecklat ur ett mer tekniskt perspektiv. Fördelen var att vi alltid kunde leverera produkter och tjänster som vi genuint trodde på, och skulle skapa skillnad för våra kunder. Det gjorde också att de kunder som vi hade stannade länge och fortsatte att utvecklas.

Genom att förstå vad det långsiktiga och kortsiktiga målet är gör att vi kan lägga fokus på rätt saker, utveckla rätt digitala lösningar med rätt kvalitet. En central roll i detta är våra produktägare som har som ansvar att vägleda kunden genom den här resan. De gör att vi effektivt kan vägleda alla andra delar i produktionen, genom att snabbt kunna ta väl underbyggda beslut, som strävar mot målet.

Så vad ska jag välja?

Frågan om du ska anlita en digitalbyrå eller webbyrå är upp till vad man vill uppnå för mål. Vet man hur verktyget (webbsidan) ska fungera och känner att man har en klar bild av det kanske en webbyrå är rätt val, men om du ser att du behöver en vägledande roll genom hela processen bör du titta på någon som har en lite mer övergripande förståelse.

Fortsätt läsa artiklarna om vad vi kan erbjuda så får du troligtvis en bättre bild av vad en digitalbyrå, som NetConsult, kan göra för ert företag. Jag har lagt till några väl utvalda artiklar nedan som ett nästa steg.

Har du några frågor eller vill prata vidare, tveka inte att skicka mig ett meddelande eller slå mig en signal.

Patrik Jensen

CGO, Chief Growth Officer

Patrik Jensen är Chief Growth Officer på NetConsult AB, specialiserad på digitala tillväxtstrategier inom B2B. Med expertis inom e-handel, compliance och kundupplevelse, spelar Patrik en nyckelroll i att stärka företagets marknadsposition genom att optimera kunders digitala processer.