NetConsult logo

Varför behöver vi UX-design?

Oskar Sjöberg
UX-designer
27 MAJ, 2024
Ca 4 minuters läsning

I denna artikel kommer vi att diskutera varför UX-design är viktigt och vad de kan möjliggöra för ett bolag. Känner du dig osäker på vad UX-design är för något? Ta då och hoppa över till artikeln Vad är UX-design som ger en introduktion till ämnet.

UX-design banar väg för osynliga interaktioner

I dagens digitala värld stöter vi ständigt på interaktioner, från inloggning på Instagram till att betala fakturor online. Oftast minns vi bara de negativa upplevelserna, som när en e-handelskund möts av meddelandet "X produkt finns inte i lager" efter att ha fyllt i alla sina uppgifter. Detta är en frustrerande situation som har blivit allt ovanligare tack vare mognad inom UX-design. Ett billigt och enkelt sätt att säkerställa en god användarvänlighet är att genomföra användartester på ens design eller lösning. Det är nämligen så att vi med 5-6 testpersoner kan hitta 80-95% av alla fel som en användare annars stöter på. Med andra ord finns det egentligen inga anledningar att hoppa över detta då det är såpass billigt och enkelt att genomföra givet utfallet.

En bra interaktion är en vi knappt märker, något intuitivt och tydligt som gör processen smidig och problemfri. En väldesignad användarupplevelse gör att vi efteråt tänker "Shit vad enkelt det där var!". Bra UX-design blir därför en konkurrensfördel, där användare dras till väldesignade produkter och tjänster.

UX-design tar dig närmare era användare

För att skapa bra interaktioner måste vi förstå våra användare – deras motivationer, behov och preferenser. Detta kan vi göra genom olika metoder som datainsamling via t.ex. GA4 och Hotjar för kvantitativ data, samt kvalitativa metoder som enkäter, fokusgrupper och intervjuer. Denna förståelse möjliggör design som känns sömlös och naturlig för användarna. 

Vill ni läsa mer om User research och hur vi kan förstå våra användare på en djupare nivå? Läs då vår artikel Hur UX-research leder till bättre resultat för att få en djupare förståelse.

UX-design ökar kundlojalitet och affärsresultat

En bra användarupplevelse skapar nöjda kunder som är mer benägna att återkomma och rekommendera tjänsten till andra. Detta stärker kundlojaliteten och kan leda till ökad intäkt och tillväxt. UX-design hjälper också företag att identifiera och åtgärda problem tidigt, vilket minskar kostnader för kundsupport och förbättrar produktiviteten. Nyfiken på vad mer man kan göra inom detta område? Läs då vår artikel Värdet av att arbeta med Customer Experience inom B2B som går igenom flera anledningar att arbeta med CX(Customer Experience) ett ämne som överlappar med UX-design.

UX-design främjar innovation och kreativitet

Genom att sätta användaren i centrum kan vi genom UX-design inspirera till nya idéer och lösningar som annars inte hade upptäckts. Detta främjar en innovativ kultur inom organisationen och kan leda till unika produkter och tjänster som sticker ut på marknaden. Något som i dagens läge skapar allt fler snackisar, exempelvis när OpenAI släppte sin första publika språkmodell Chat GPT. Långt och brett diskuterades detta ämne vilket genererade en otroligt stor användarbas tidigt i produktens livscykel.

UX-design är en enabler för en diversifierad användarbas

Genom att lära känna våra användare kan vi skapa tjänster och produkter som passar deras behov. Det hjälper oss också att förstå och inkludera en bredare användarbas, vilket är kopplat till tillgänglighet och användbarhet. Läs mer om detta i vår artikelserie Digital tillgänglighet & European Accessibility Act 2025, del 1.

Slutsats

Om vi inte känner våra användare, kan vi inte skapa anpassade upplevelser, vilket kan leda till att de vänder sig till konkurrenter. UX-design löser inte alla problem över en natt, men det hjälper oss att fokusera på användarnas behov och skapa bättre lösningar.

Oskar Sjöberg

UX-designer

UX-Designer som brinner för problemlösning, användarupplevelse och dataanalys, som vill grotta ner sig i rådata för att kunna omvandla insikter kring trender, användarbeteenden och mönster till konkreta och värdeskapande åtgärder. Det som gör detta fält så intressant och spännande är att vi alla är människor med olika erfarenheter, bakgrund, fysiska & mentala tillstånd, preferenser och så mycket mer som påverkar ens upplevelse. Oavsett om det är en digital tjänst, en fysisk produkt eller en upplevelse.